ساز و کارهای حل و فصل اختلافات در بازار سرمایه

به موجب مواد 2 و بندهای 8، 9، و 11 ماده 7 و مواد 35، 36، 43، 44 و فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار و دستورالعمل ها و آیین‌نامه های مربوط، سازمان بورس و اوراق بهادار مرجع رسمی پیگیری و رسیدگی به شکایات، تخلفات و جرائم بازار سرمایه است و جنبه‌های مختلف ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از حیث جبران خسارات مالی، نقض مقررات انضباطی و مجرمانه بودن آنها مورد پیگیری و رسیدگی قرار می دهد. در همین راستا وب سایت سادنا (سامانه الکترونیکی دریافت گزارش ناهنجاری های بازار) با هدف فراهم نمودن بستر لازم برای ارتباط و تعامل موثر فعالان، مشارکت کنندگان بازار و عموم مردم با سازمان بورس و اوراق بهادار ، جهت ارائه گزارش ناهنجاریهای بازار فعال می باشد. شایان ذکر است ثبت گزارش در این سامانه به منزله شکایت نبوده و فعالان بازار سرمایه برای اعاده حقوق خود حسب مورد به سامانه شکایات و یا دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایند.
گروه پاسخگویی به “شکایات” سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از بخش‌های “مدیریت پیگیری امور تخلفات” است که بنا به دستور هیأت مدیره سازمان در اسفند ماه سال 1385 به منظور پاسخگویی و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران تشکیل شد. این گروه در حال حاضر در دو زمینه پاسخگویی به شکایات از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس (ناشران بورسی) و شکایات از شرکت‌های کارگزاری فعالیت می کند. البته این تقسیم‌بندی به این علت صورت گرفته که بیشتر شکایات ارجاعی به سازمان مربوط به اشخاص حقوقی مذکور است، با این وجود سازمان علاوه موارد فوق به تمامی شکایاتی که ناشی از فعالیت‌های حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه باشد رسیدگی می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *