اسناد خزانه اسلامی

اسناد خزانه اسلامی
اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

خرید و فروش اوراق اسناد خزانه اسلامی
خرید و فروش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود. قیمت بازاری اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه با مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می شود. برای خرید و فروش این اوراق کافی است به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران مراجعه نموده و نسبت به تکمیل فرم خرید اوراق بهادار اقدام کرد. با خرید اسناد خزانه اسلامی به قیمتی کمتر از مبلغ اسمی و دریافت مبلغ اسمی در سررسید ویا با فروش اوراق مذکور در قیمت بالاتر، می‌توان از اختلاف بین قیمت خرید و فروش و یا قیمت خرید و مبلغ دریافتی در سررسید منتفع شد.

سررسید  اسناد خزانه اسلامی
خزانه‌داری کل کشور بازپرداخت این اوراق در سررسید را در زمره دیون ممتاز دولت قرار داده و موظف است پرداخت مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی را در سررسید اوراق تعهد کند. این تعهدنامه به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است از این رو اسناد خزانه اسلامی ریسک نکول نخواهند داشت. به طور کلی با انتشار اسناد خزانه اسلامی به طور هم‌زمان دولت از طریق مدیریت بدهی‌ها، بانک مرکزی از طریق کنترل نقدینگی و مردم به واسطه استخراج نرخ بدون ریسک در یک بازار رقابتی، منتفع می‌شوند. در سررسید اسناد خزانه اسلامی، خزانه‌داری مبلغ اسمی اوراق را به حسابی نزد بانک عامل واریز می‌کند. پس از آن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مبلغ اسمی را به شماره حساب بانکی دارندگان اوراق واریز خواهد کرد. بنابراین اعلام شماره حساب و شبای بانکی دارندگان اوراق به کارگزار ضروری است.
در سررسید اسناد خزانه اسلامی، خزانه‌داری مبلغ اسمی اوراق را به حسابی نزد بانک عامل واریز می‌کند. پس از آن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مبلغ اسمی را به شماره حساب بانکی دارندگان اوراق واریز خواهد کرد. بنابراین اعلام شماره حساب و شبای بانکی دارندگان اوراق به کارگزار ضروری است.

زمان معاملات
شنبه تا چهارشنبه (روزهای کاری هفته ) از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ (زمان پیش گشایش معاملات، از ساعت ۸:۳۰ تا ۹صبح و دوره گشایش و معاملات پیوسته از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ ظهر هر روز خواهد بود)

کارمزدها
کارمزد خرید ۰٫۰۰۰۷۲۶ و فروش ۰٫۰۰۰۷۷۴ ارزش ریالی معامله بوده و این معاملات از مالیات معاف می باشند. به عنوان مثال با فرض قیمت ۸۶۸,۰۰۳ ریالی هر واحد اوراق اسناد خزانه اسلامی، کارمزد خرید به ازای هر واحد ۶۳۰ ریال و کارمزد فروش در همان قیمت ۶۷۲ ریال خواهد بود. دریافت مبلغ اسمی اوراق در زمان سررسید فاقد کارمزد است.

نحوه انجام معامله  و اطلاع از قیمت
برای اطلاع از قیمت هر واحد از اوراق اسناد خزانه اسلامی به سایت www.ifb.ir مراجعه نموده و در بخش محاسبه بازده اوراق از آخرین قیمت معامله، تاریخ سررسید و بازده سالانه اوراق خزانه مطلع شوید. انجام معامله برخط (آنلاین) بر روی این اوراق نیز با استفاده از سیستم های معاملات آنلاین شرکت  های کارگزاری دارای مجوز، مسیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *