راهنمای استفاده از زبان XBRL

شرکت های مختلف در دنیا از گزارش های مالی برای ارائه وضعیت عملکرد و پیش بینی وضعیت شرکت های خود استفاده می کنند. حال تصور کنید که اگر همه شرکت‌‌ها و سازمان‌های دنیا برای تهیه گزارش‌‌های خود یک زبان را قبول کنند. با پذیرش چنین استانداردی می‌‌توان گزارش‌‌ها را صحیح‌تر و راحت‌تر تولید و بررسی نمود.
بر همین اساس XBRL یا زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر (Extensible Business Reporting Language) به عنوان استانداردی برای تهیه گزارش‌‌های کاری بسیاری از بنگاه‌‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌‌ گیرد. XBRL عضوی از خانواده زبان های XML است که به منظور معنا شناسی متون مرتبط با گزارشگری به هنگام تبادل اطلاعات بین سیستمهای مختلف طراحی شده است. این استاندارد که توسط سازمان بین المللی XBRL (کنسرسیومی بین المللی متشکل از بیش از ۶۰۰ شرکت، سازمان و آژانس دولتی که مسئولیت ترویج و نهادینه سازی XBRL را به عهده دارد) در سال ۲۰۰۰ معرفی و سپس توسعه داده شده است. در این زیان به جای قراردادن اطلاعات مالی در قالب یک متن یا صفحه استاندارد اینترنت یا متن چاپی، برای هر یک از اقلام داده ها به طور اختصاصی برچسبی مشخص ارائه می دهد که توسط کامپیوتر قابل بازخوانی است.
با این ابزار شرکت های بورسی و غیر بورسی می توانند گزارشات مالی را سریعتر و با صحت و قابلیت اتکا بالاتر و به فرمتی استاندارد تهیه نمایند. بدین ترتیب، اطلاعات تنها یک بار کد گذاری شده و امکان استخراج الکترونیکی آنها در قالب های مختلف (مانند صفحات وب، صفحات گسترده و نرم افزارهای پایگاه داده) برای کاربران و استفاده کنندگان مختلف فراهم می شود. تحلیلگران، سرمایه گذاران و ممیزان نیز بدون نیاز به ورود مجدد این اطلاعات به سیستمها و نرم افزارهای مختلف می توانند از اطلاعات گزارشات مالی بهره بگیرند.
بورس اوراق بهادار ایران نیز اخیراً اقدام به استفاده از این زبان در گزارش های شرکت های بورسی نموده است. برای استفاده از این امکان به وب سایت www.codal.ir مراجعه فرمایید سپس از منوی سمت چپ آن بر روی گزینه XBRL (فلش ۱ در شکل زیر) کلیک کنید.

Codal_XBRL_3

بدین ترتیب خواهید توانست از دو حالت نمایشگر برخط XBRL و یا نمایشگر دسکتاب آن استفاده نمایید. همچنین می توانید بر روی نماد XBRL صورت مالی مورد نظر (فلش ۲ در شکل فوق)کلیک کرده تا نمایشگر اسناد مصداق آنلاین باز شود با کلیک راست بر روی این آیکون و  انتخاب گزینه Save Link as می توانید فایل با فرمت XML سند مصداق را در مسیر دلخواه کامپیوتر خود ذخیره نمائید.
نرم‌افزار مشاهده‌گر اسناد مصداق(Instance Viewer) به منظور تسهیل در مشاهده خروجی‌های XBRL، تهیه شده است. برای استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را دانلود نموده و با توجه به راهنمای مربوطه اقدام به مشاهده اسناد مصداق نمایید. لازم به ذکر است که واژه‌نامه ایران در داخل این نرم‌افزار تعبیه شده و بدین ترتیب نیازی به دانلود واژه‌نامه به صورت جداگانه نمی باشد.

نرم افزار مشاهده‌گر اسناد مصداق
راهنمای نرم افزار

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان XBRL می توانیدبه اینجا مراجعه نمایید.

4 comments on “راهنمای استفاده از زبان XBRL

  1. محمد گفت:

    با سلام
    الان میشه از این سیستم خروجی گرفت ؟؟؟
    من نمیتونم بهش دسترسی داشته باشم.
    اگر اطلاعاتی دارین که میشه از این سیستم استفاده کنیم لطفا راهنمایی کنید

  2. میلاد گفت:

    سلام متاسفانه این فرمت خروجی ظاهرا در گزارش های کدال دیگه وجود نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *