مصاحبه با خبرگزاری ایرنا

ارائه لایحه خروج از رکود غیر تورمی به مجلس شورای اسلامی بهانه درج گفت و گوی مختصری با جناب آقای انصاری خبرنگار محترم خبرگزاری ایرنا بود. متن این مصاحبه مختصر که حاصل زحمات جناب آقای انصاری است را می توانید در ادامه مطلب بخوانید.

تامین مالی غیرتورمی بنگاه های اقتصادی از طریق بورس ممکن می شود

تبریز- ایرنا – مدیر عامل بورس منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در سوق دادن نقدینگی به سوی فعالیت های اقتصادی، گفت: بورس، نقش مهمی در تامین مالی غیرتورمی بنگاه های اقتصادی دارد.

محمد امین عابدینی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به کارکردهای اساسی بورس اوراق بهادار (کشف قیمت، نقد شوندگی، ایجاد شفافیت و تامین مالی) اظهارکرد: به جای قرض گرفتن از بانک مرکزی که سبب افزایش پایه پولی و تشدید تورم می شود، می توان با انتشار اوراق بهادار ازجمله اوراق مشارکت و ‘صکوک’ (۱ ) ، نیاز مالی پروژه های تولیدی را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه خروج غیرتورمی از وضعیت رکود، رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید است، گفت: در لایحه خروج از رکود توجه ویژه ای به هدایت سرمایه گذاری ها به بازار سرمایه و تنوع دادن به ابزارهای تامین مالی به منظور پوشش دادن به نیازهای سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیت شرکت های سرمایه پذیر شده است.
عابدینی ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی را لازمه امنیت سرمایه گذاری دانست و افزود: در صورت امکان پیش بینی ریسک و بازدهی مورد انتظار، تمایل به سرمایه گذاری افزایش می یابد.
وی با اشاره به تلاش دولت برای بهبود فضای کسب و کار در لایحه خروج غیر تورمی از رکود، اظهارکرد: آثار برخی برنامه های تدوین شده دولت ممکن است در بلند مدت بروز کند.
مدیر تالار بورس تبریز با اشاره به آثار این لایجه در بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم نظام مالی، گفت: رونق تولید و کاهش نوسانات پایه پولی کشور موجب ارتقای شاخص های بورس می شود.
بر اساس ماده ۹ لایحه خروج غیر تورمی از رکود به سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه داده می‏شود با رعایت مواد (۲۶) و (۲۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، پس از استقرار و راه اندازی شرکت‏های رتبه ‏بندی اعتباری بر اساس رتبه اعلامی شرکت های مزبور، مجوز انتشار اوراق مشارکت را بدون ضامن صادر کند.
همچنین بر اساس ماده ۱۰ این لایحه انتشار و معاملات ثانویه اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار اسلامی از قبیل اوراق مرابحه، اسناد خزانه اسلامی صرفاً از طریق بورس یا بازار خارج از بورس با رعایت مواد (۲۶) و (۲۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران انجام می شود و بازخرید این اوراق قبل از سررسید توسط بانک های دولتی ممنوع است.

(۱) در حالت کلی می توان ‘ صکوک ‘ را اوراق بهادار مبتنی بر دارایی، با درآمد ثابت یا متغیر، قابل معامله در بازار ثانویه و مبتنی بر اصول شریعت دانست.

لینک خبر:   تامین مالی غیرتورمی بنگاه های اقتصادی از طریق بورس ممکن می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *